Як полегшити велосипед

Я хотів би поговорити про практичне значення полегшення велосипеда. Напевно, читати замітку є сенс людям, які вже вийшли зі стану початківців, і незадоволені вагою свого байка. Вони вже чули або читали, що зниження ваги надає чудодійну дію на котимість, тому вбачають сенс розпочати процес апгрейду.

Якщо подивитися на спортивні заходи, то ми справді побачимо дуже легкі велосипеди (нижня межа в шосейному велоспорті трохи менше 7кг). Нічого зайвого, кожен грам на рахунку, все для перемоги.

Навіщо полегшують велосипед

Маркетингова модель велобрендів побудована на ототожненні покупця з учасниками перегонів, саме звідси зростає пристрасть велофетишистів до зовнішньої подібності зі спортсменами: полегшення, неприйняття «мотлоху» — крил, дзвінків, підніжок, незручні сідла, різнокольоровий одяг.

Причому в більшості випадків велосипедист не бере участі навіть у аматорських перегонах, замінюючи справжнє змагання з реальними суперниками тренуваннями для себе.

Навколоектремальні види полегшення (коли до дриля ще не дійшло, але сталеві болтики вже замінюються на титанові) — це лише психологічна потреба ототожнити себе з кимось вигаданим чином.

Вагозалежний завжди знайде пояснення, чому він прагне їздити на максимально полегшеному велосипеді, причому це, швидше за все, буде щира віра, тому що такі питання відносяться до категорії суб’єктивних сутностей, які в інтернетах прийнято називати «теплим ламповим звуком».

Вага має значення

І тепер, після цих слів, я повинен визнати, що вага байка надає саму пряму залежність на котимість системи велосипед-велосипедист. Чим легше велосипед, тим швидше він розганяється, легше йде вгору, стабільніше керується.

Це факт, проти якого не заперечиш. Справді, потрібно прагнути до того, щоб велосипед не обростав тоною додаткових, рідко використовуваних девайсів.

Вся різниця з фетишистським підходом у співвідношенні полегшення/практична віддача/ціна. Як і у всьому, у питаннях ваги є точка, після проходження якої перша та друга складова формули майже стоять на місці, тоді як третя зростає у геометричній прогресії.

Я хотів би дати кілька порад, які допоможуть моїм читачам зрозуміти, з чого почати полегшувати велосипед і де зупинитися. Йтиметься про гірські байки початкового-середнього рівня (велосипеди бюджетного рівня немає сенсу полегшувати за визначенням). Домовимося, що з якоїсь причини ви не хочете або не можете дозволити собі купівлю дорогого велосипеда. Тому також не обговорюємо заміну рами.

Перший крок – колеса

Отже, найважливіший вузол, який потребує полегшення – це колеса. Швидше за все, ви все-таки незадоволені вагою вашого байка, тому почніть саме з коліс, а не з титанових болтиків у тримачі пляшки, як це найчастіше буває.

Якщо ви їздите велосипедом початкового середнього сегмента, то швидше за все на ньому встановлені дешеві широчені шини з важкими камерами. Так як я раджу всім початківцям півсліки, то тільки на зміні покришок і камер можна заощадити до півкілограма.

Це величезна різниця, тож кожен зайвий грам на колесі для велосипедиста — це те саме, що зайва вага на взутті для марафонця. Справа в тому, що при кожному прискоренні, кожному градусі підйому велосипедисту доводиться розкручувати інертну систему — колесо.

Тут справді полегшення вкрай важливе. Поки що свіжий- непомітно, але через деякий час зайві грами починають здаватися кілограмами. Як водиться, найпрактичніший і найефективніший захід вимагатиме найменших грошових витрат.

Покришки

Однак дивіться, не купуйтеся на надто низьку вагу покришки. Чим фізично менше в ній гуми, тим сильніше вона буде колотися і різатися склом та іншим мотлохом, який надміру лежить на узбіччях наших доріг.

Нормальною вагою для не надто полегшеної літньої шини буде 450 гр. (26 “), 650 гр. (29″) та для зимової велосипедної гуми 900-1000 грам, залежно від діаметра колеса.

Добре, коли під біговою доріжкою є антипрокольний шар. Хороші виробники гуми: Continental , Michelin, Schwalbe.

Вілсет (пара коліс)

Потім, якщо душа потребує подальшого полегшення велосипеда, слід придбати нові колеса. Вага самого колеса вже не така важлива, як вага гуми, оскільки вплив ваги на котимость (не накат) зростає з віддаленням від центру обертання. Тобто важлива вага обода, менш важлива маса спиць, а втулка практично не впливає на інерційну систему.

Типовий вілсет (термін означає набір з двох коліс, без гуми) на байку рівня, що обговорюється тут, важить 2.2-2.5кг. Нормальний міцний, надійний і не дуже дорогий вілсет потягне на ~1.7-1.8кг і приблизно 300-400 $ грошей.

Дорогий, але ще досі надійний і міцний ~ 1.5кг і щось на зразок 800 $. Як бачите, дуже незначна економія у вазі обійдеться вам у пристойну суму.

Якщо ви збираєтеся й надалі займатися велосипедизмом, врахуйте, що придбання гарного реалістичного вілсету є прагматичним вкладенням коштів. Навіть якщо у вас згодом з’явиться бажання купити більш дорогий байк, куплений вілсет можна оснастити тоненькою гумою шосейної 28мм, накачати до 10атм і ставити його у разі далекобійної покатушки або велопоходу.

На велофорумах на тему подальшого полегшення ведуться найжорстокіші суперечки: фетишисти стверджують, що зменшення навіть статичної ваги мотоцикла впливає на котимость. Я не заперечуватиму цю точку зору, зауважу просто, що форсуючи гірку, велосипедист просто бореться з силою тяжіння: йому потрібно доставити загальну вагу самого себе і байка нагору.

На мій погляд, немає різниці, де ця вага — на рамі чи гідраторі за спиною. Чим менша загальна вага — тим легше. Вважаю, що схуднувши на п’ять кілограм, велосипедист відчує набагато більшу котимість, ніж якщо сяде на найлегший у світі.

Амовилка

Проте, якщо у вас ще є бажання знижувати вагу байка, то продовжимо. Наступний крок, який має зробити власник недорогого велосипеда – змінити амортизаційну вилку.

Переконайтеся, що ваш кінь є відносно сучасним, і на ньому рульова колонка під розмір 1.1/8″, інакше ви просто не знайдете у продажу виделок під старий стандарт 1″. Заміна вилки – це операція, яка дозволить одночасно суттєво скинути вагу і упорядкувати амортизацію.

Абсолютно всі 100% байків початково-середнього класу оснащені так званими вилко-імітаторами. Вони не здатні виконувати свою основну роботу – забезпечення курсової стійкості та обробку будь-яких видів нерівностей, а також мають велику вагу.

Я часто чую думку від новачків, що їхній вилко-імітатор цілком навіть працює, але це лише тому, що вони ніколи не їздили на нормальних вилках. Це як і жигулі можна вважати машиною, доки не проїхав на BMW.

Наголошую, гарна амортизаційна вилка — це не в жодному разі не фетишизм, це один із невід’ємних вузлів сучасного гірського велосипеда. Я намагатимусь написати статтю, в якій будуть розглянуті всі питання амортизації, включаючи вибір між хартейлом та двопідвісом.

Палиці

Наступний крок практичного вагоборця – заміна палиць (керма-підсидільного штиря). На сьогоднішній день є сенс змінювати ці компоненти на карбонові, оскільки крім меншої ваги вуглеволокно має одну дуже корисну властивість – поглинати мікровібрації.

Тут є підводний камінь — знаючи любов велосипедистів до карбону, наші брати брати з великим задоволенням випускають і продають компоненти, які є алюмінієвими, покритими шаром карбону.
Такі керма, виноси і підсиділки навряд чи не важчі за своїх офіційно алюмінієвих побратимів, але коштують дешевше, і приваблюють своїм зовнішнім виглядом тих, кому важливо «здаватися, але не бути».

Чи купувати полегшені компоненти

Будь-які подальші дії зниження ваги будуть не тільки не практичними, але і дуже витратними. Заміна трансмісії, гальм, сидіння та інших болтиків дасть вам мізерну економію ваги, але коштуватиме багато сотень доларів. Пам’ятайте, що один з перших симптомів дуремарства – купівля електронних ваг або безміну, з метою вимірювання велосипедних компонентів.

До речі, електронний безмін мало не занапастив вашого покірного слугу, але він вчасно згадав, що його власна вага коливається в межах центнера, через що вся ця мишача метушня з грамами набуває вигляду психічного розладу.

Не забувайте також, що якщо ваша вага вища, скажімо, 80кг, то дорогі полегшені компоненти вилітатимуть у трубу вдвічі швидше, ніж у легших сокатальців.

Сподіваюся, я достатньо розкрив тему полегшення велосипеда. Меседж цієї статті – зберігайте зв’язок з реальністю, завжди дивіться на апгрейди з практичної сторони. Поліпшувати велосипед не гріх, безглуздо впадати в маразм, зациклюючись на порожніх цифрах.