Налаштування та обслуговування велосипедної вилки

Зміст

  1. Демонтаж та встановлення велосипедної вилки
  2. Як правильно розібрати та зібрати вилку
  3. Чим змастити вилку велосипеда
  4. Як часто змащувати вилку
  5. Особливості мастила різних типів вилки
  6. Як змащувати передню вилку велосипеда
  7. Як відрегулювати вилку на велосипеді
  8. Типи амортизаторів та пружин
  9. Види регулювання вилки
  10. Як відрегулювати вилку в домашніх умовах

Для забезпечення якісної роботи та довговічності вилки необхідно ретельно стежити за її станом, вміти правильно її налаштувати та доглядати за нею. Далі ми розберемося у найпоширеніших питаннях, що стосуються експлуатації цієї деталі:

  • як зняти та встановити вилку;
  • як правильно і чим змащувати вилку велосипеда;
  • як правильно її відрегулювати.

Демонтаж та встановлення велосипедної вилки

Спочатку, давайте розберемося, в яких випадках необхідно міняти вилку:

  • заміна її на іншу;
  • ремонт;
  • технічний огляд;
  • проведення ремонтних робіт з іншими деталями, наприклад, вирівнювання рульової колонки.

Скрипи, люфт, стукіт, заклинювання, неможливість відрегулювати вилку, скрутний рух керма, тріщини на штанах – все це говорить про те, що деталь потребує огляду спеціаліста та ремонту.

Як зняти та встановити передню вилку на велосипеді

Для цього знадобляться:

Для початку необхідно зняти все, що кріпиться до вилки – гідролінію, датчики спідометра, крила, гальма. Розтискаємо ексцентрик або вісь і знімаємо колесо. Наступні дії:

  1. Викручуємо якірний болт у ромашці і дістаємо його.
  1. Розтискаємо два болти на виносі.
  2. Акуратно знімаємо кермо з виносом, проставні кільця (якщо вони є).
  3. Викруткою, канцеляскравим ножем або шилом підтягуємо стопорне кільце. Дістаємо підшипник із верхньої частини рульової склянки.
  4. Дістаємо рульову трубу зі склянки і знімаємо нижній підшипник.

Всі маніпуляції варто робити максимально акуратно.

Щоб встановити велосипедну вилку назад, необхідно виконати такі маніпуляції:

  1. На вилку встановлюємо пильовик і нижній підшипник рульової колонки. Попередньо його потрібно змастити спеціальним густим мастилом для вузлів велосипеда.
  2. Вставляємо шток вилки в рульову колонку. Одягаємо пильовик і ставимо верхній підшипник, також попередньо змащений.
  3. Одягаємо конус, стопорне кільце і проставні кільця. Встановлюємо винос та закручуємо якірний болт із кришкою.
  4. Необхідно закрутити якірний болт до тих пір, коли весь механізм стиснеться і зникнуть люфти в рульовій колонці. Для перевірки чи немає люфта, потрібно затиснути ручку переднього гальма і похитати велосипед вперед-назад. Якщо немає шата, то все зроблено правильно. Можна підняти байк за раму і прокрутити кермо ліворуч, щоб переконатися, що підшипники не сильно перетиснуті. У нормальному стані кермо з колесом та вилкою повинне крутитися плавно без затримки. Якщо підшипники рульової колонки перетиснуті, повороти буду з ривками та гальмуваннями – якірний болт необхідно розтиснути.
  5. Встановлюємо колесо по осі з рамою рівно, затискаємо болти виносу. В ідеалі це робиться за допомогою динамометричного ключа. Він регулює затягування болтів, щоб вони не лопнули.

Зверніть увагу – всі деталі перед установкою повинні бути обов’язково чистими, без пилу. Цей процес є не складним, але вперше доведеться трохи повозитися.

Як правильно розібрати та зібрати вилку

У мережі багато відео та статей, як розібрати та зібрати вилку самостійно, але ми настійно рекомендуємо звернутися до сервісного центру. Для таких маніпуляцій необхідні навички, практика та спеціальні інструменти. Особливо це стосується пружинно-олійних та повітряно-олійних моделей. Один неправильний рух і вам доведеться витратитися набагато більше грошей, купуючи нову вилку. 90% спроб самим здійснити розбір вилки велосипеда закінчуються походом до веломайстерні.
Якщо ви наважилися розбирати вилку або у вас немає можливості звернутися за професійною допомогою, то радимо звернути увагу на відео, нижче


Чим змастити вилку велосипеда

Для вилок необхідно використовувати тільки спеціалізовані засоби – тефлонові та силіконові мастила. Вони мають двокомпонентний став – густу олію та розчинник. Їхня особливість – високі проникні властивості. Після нанесення мастила утворюється нелипка плівка, що забезпечує найкращу роботу вилку. На ній не накопичуватиметься дорожній пил та інші дрібні частинки.

Мастила продаються в балончиках аерозольного типу і в звичайних ємностях з дозатором. Для домашнього використання підійде будь-який варіант. Можна взяти обсяг побільше, адже термін придатності у цих коштів великий, а витрата невелика.

Зверніть увагу на виробника. Хороші мастила випускають Finish Line, RockShox, STARblueBIKE .

Як часто змащувати вилку

Загальні рекомендації щодо того, як часто змащувати вилку:

  1. Змащувати сальники необхідно кожні 50-100 км.
  2. Робити ревізію та повне змащення вилки рекомендується раз на рік або раз в 4000 км.

Знову ж таки, існують нюанси. При експлуатації байка в запилених умовах, у дощ та за інших несприятливих умов, змащувати виделкуу якомога частіше. Також частота виконання процедури може залежати від якості самого мастила.

Особливості мастила різних типів вилки

Зовнішня мастило пильовиків для всіх типів виделок проводиться однаково. А ось для внутрішньої частини є особливості:

  1. Пружинні. Найпростіший варіант із мінімальними амортизаційними властивостями. Розбирається, чистяться всі деталі та змащується пружина. Процедура проводиться у разі виникнення скрипів та зниження амортизаційних показників.
  2. Пружинно-еластомірні. Потребують систематичного чищення і мастила зовнішніх і внутрішніх труб, пружини і демпфера.
  3. Пружинно-масляні та масляно-повітряні. У цих вилках, в середньому, при активній їзді щорічно проводиться заміна гумових складових (пильників, сальників) та масла.

У фірмових моделях відомих брендів в інструкції вказується відповідний тип олії.

Як змащувати передню вилку велосипеда

Повне мастило велосипедної вилки здійснюється у веломайстернях, адже потрібне розбирання конструкції.

У домашніх умовах, щоб підтримати хороші експлуатаційні характеристики запчастини та продовжити її термін життя, можна робити зовнішнє мастило. Для цього необхідно на очищену поверхню в місці входження ніг у штани капнути пару крапель олії. Далі натиснути кілька разів на кермо, виконавши рух вгору-вниз. Завдяки маніпуляції олія проникне глибоко.

Як відрегулювати вилку на велосипеді

Регулювання вилки велосипеда здійснюється в залежності від стилю їзди, типу дорожнього покриття та ваги велосипедиста.

Наприклад, м’яка вилка гаситиме накат і знижуватиме швидкість на твердих дорожніх покриттях. А жорстка абсолютно не гаситиме вібрації на бездоріжжі.

Для райдера вагою 90 кг необхідні більш жорсткі налаштування, ніж для людини з вагою 60 кг. Налаштування виконуються індивідуально.

Типи амортизаторів та пружин

Щоб зрозуміти, як відрегулювати вилку на велосипеді, потрібно розібратися в будові запчастини. Вона має чотири основні складові:

  • шток, який вставляється в кермову склянку;
  • корона, що з’єднує шток та ноги;
  • ноги та штани, що є основою та здійснюють амортизацію.

У пружинних вилках амортизаційна частина складається з двох елементів:

  1. Пружина. Вона стискається, приймаючи удар і розтискається, віддаючи його.
  2. Демпфер. Елемент, який поглинає силу удару, сприяючи плавному розтисканню пружини.

У повітряних моделях замість пружини виступає стиснене повітря.

У продажу є варіанти з негативною пружиною. Як її може виступати сталева пружина чи окрема повітряна камера. Двокамерні моделі зводять до мінімуму вібрації та передачу ударів на руки. Їх принцип роботи – стискання ніг у протидію розтисканню їхньою основною пружиною. Це дозволяє поглинути максимальну кількість навіть найменших нерівностей.

Види регулювання вилки

Ознайомтеся з основними параметрами, що відповідають за регулювання переднього амортизатора велосипеда:

  1. Lockout – блокування вилки. За допомогою одного руху блокується робота вилки. Функція може знадобитися при поїздках рівним асфальтом, підйомами або розгонами – більше накат і менше витрачених сил.
  2. Preload – регулювання жорсткості. Функція, що дозволяє відрегулювати жорсткість вилки. У пружинних моделях вона регулюється закручуванням, а в повітряних – тиском.
  3. Rebound – сила відскоку. Регулювання, яке відповідає за налаштування демпфера. Вона дозволяє налаштувати найкращий час розтискання вилки, щоб демпфер поглинув удар і швидко розтиснувся. Що дозволить амортизаційній системі швидко відпрацювати на наступній перешкоді.
  4. Компресія – швидкість стиснення пружини. Відповідає за швидкість реагування удари. Розрізняють низькошвидкісну та високошвидкісну компресію. Найчастіше вони поєднані. Перший варіант дозволяє точно налаштувати велосипедну вилку для кращого відпрацювання по дрібних нерівностях. Високошвидкісна – це налаштування під агресивну їзду камінням, великим ямам.

 

Кнопки або важелі регулювання можуть знаходитися як на вилці, так і на кермі.

Як відрегулювати вилку в домашніх умовах

Чим вищий клас вилки, тим більше можливостей для регулювання вона надає.

Для налаштування повітряної вилки потрібен насос. В інструкції до виробу або на сайті виробника є таблиця відповідності тиску та ваги велосипедиста. Якщо такої немає, поступово накачуйте вилку та перевіряйте її на жорсткість. Вона не повинна просідати більше 30%, але хід не повинен бути тугим. Дуже важливо не допускати низького тиску, щоб не було ударів по коронку.

Регулювання відскоку (Rebound), як правило, розміщено під лівою частиною вилки:

  • клапан закручуємо – вилка розтискатиметься довше;
  • відкручуємо – швидше.

Головне не переборщити. Можна самостійно регулювати, покладаючись на особисті відчуття при їзді, або звернеться до веломайстерні.

Ще існує вид регулювання СЕГ – співвідношення стискання вилки до ваги велосипедиста. Щоб правильно відрегулювати веловилку під вагу райдера, необхідно опустити гумове кільце на нозі вниз. Потрібно сісти на велосипед, виделка просяде. Після того, як ви встанете на нозі, залишиться мітка. При правильному налаштуванні вона повинна просісти на 1.7 см. Якщо це значення вище, необхідно додати тиск.

Практикуючись в налаштування, ви навчитеся краще відчувати та здійснювати більш точне регулювання вилки велосипеда. Якщо під час налаштувань виникли сумніви, звертайтеся до веломайстерні.